Vad kännetecknar skivor som blir storsäljare?

Nuförtiden är det kanske inte så vanligt att artister ger ut fysiska skivor, utan många väljer istället att släppa album som man kan köpa digitalt eller streama från tjänster som Spotify. Trots det mäter man hur populär en skiva är på samma sätt som förr: hur många köpare den har. När det kommer till streamingtjänster mäter man efter hur många lyssnare den har. Vad är det då som gör att en skiva får miljontals med lyssnare, medan andra skivor aldrig når mer än några tusen? Det finns kanske inte något enkelt svar på den frågan, men det finns vissa faktorer som kan påverka ifall en skiva blir populär eller inte. Först och främst måste man komma ihåg att det handlar om marknadsföring. Ett album som marknadsförs flitigt av ett större skivbolag kommer självklart att få mer lyssnare än vad en skiva på ett litet skivbolag med en mindre marknadsföringsbudget får.

Att vara en populär artist

Någonting som verkligen kan hjälpa till med försäljningen av en skiva är om den vinner olika priser och utmärkelser, för det blir som en garanti att den är bra och därför köper fler skivan. Tyvärr är det ganska ovanligt att artister som är ganska okända eller precis har debuterat vinner priser. Istället är det artister som redan är väldigt populära som får de allra största priserna i branschen, även om det då och då slinker in en debutskiva. Det som kännetecknar en skiva som blir en storsäljare är att den lyckas förmedla tankarna och känslorna som den stora majoriteten av befolkningen har. Många människor kan känna igen sig i låtarna och får därför en känslomässig kontakt med skivan. Självklart kan en skiva sälja väldigt mycket även inom andra, mindre kända musikgenres. Men alla storsäljande skivor har något gemensamt oavsett musikstil. Det är oftast inte producerade av nya artister, utan de kommer från musiker som har byggt upp sitt band och varumärke över många år. Dessutom har skivan vanligtvis blivit rosad bland kritiker innan de börjar sälja riktigt ordentligt.

Det gäller att synas ordentligt

Till syvende och sist kommer det ändå ner till samma sak som i alla branscher. Marknadsföring är det som gör en skiva framgångsrik, så det gäller att synas för att man ska lyckas sälja sitt album riktigt mycket. Självklart kan man upptäckas av en slump, precis som att ljudböcker kan bli omåttligt populära utan att någon direkt marknadsföring görs. Om man har ett skivbolag som satsar ordentligt på att få ut ens namn och som dessutom är riktigt stora själva i branschen säljer man dock oftast mer. Det gäller att åka ut på turnéer, vara med i tv och tidningar, ställa upp på marknadsföringsjippon och göra sitt namn känt så mycket som möjligt. Skivbolaget brukar hjälpa artister med att lägga upp en plan för hur de ska sköta marknadsföringen, men artisten måste även vara villig att jobba stenhårt för att bli en superkänd artist. Lyckas man kommer ens skivor nästan garanterat att bli storsäljare.